Home > Vinkit > Ralli

Ralli

December 29th, 2013

Ralli on saunan lattialla oleva alun perin puinen, nykyisin usein muovinen, rimoista tehty liikuteltava lattiaelementti, jonka tarkoitus on päästää vesi lävitse mutta pitää saunojan jalat poissa suorasta kosketuksesta lattian kanssa.

Hämmennystä on aiheuttanut lähinnä lainasana ’Rally’ joka kirjoitetaan suomeksi myös ralli. Tässä on kyseessä autolla ajo vauhdikkaasti maastossa, ja sen seuraaminen on suosittua viihdettä. Toisin kuin litteät vauhtihirmut jotka kisaavat Formula-kisoissa, ralliautot muistuttavat tavallisia henkilöautoja – päällisin puolin. Vaikka ralliautot pohjaavat normaaleihin kumijalkoihin, on niitä paranneltu monin eri tavoin. Maasto-olosuhteet asettavat autojen kestävyydelle ja turvallisuudelle melkoisia paineita. Autoista suosituimpia vuosien mittaan ovat olleet Ford Escort WRC ja Citroën:in WRC mallit. Kuten muissakin kilpalajeissa, auton modifioimiselle on asetettu rajansa: koneissa ei voi olla suuria muutoksia tuotantoautoihin, ja moottorin teho on ahtamisen jälkeen noin 340 hv. Vauhti on rallissa tärkeää, mutta tärkeämpää on ajajan taito.

Ralliautossa on yleensä kaksi paikkaa, takapenkillä ei ole juuri käyttöä, ja ajotiimiin kuuluu kaksi henkeä: ajaja ja kartanlukija. Aikoinaan kun rallia ajettiin puhtaasti kaduilla, kartanlukijan tehtävä oli nimenomaan lukea karttaa, ja hän on myös varakuski, mutta harvoin pääsee rattiin. Sen sijaan hän lukee niin sanottuja nuotteja: nämä ovat etukäteen reitin parhaaksi mahdolliseksi hyödyntämiseksi tehdyt ajo-ohjeet.

Rallia ajetaan sekä asfaltilla, sorateillä että jäällä tai lumella. Jääralli on paikallisena huvina suosittua Suomessa harrastajapohjaltakin, ja monia jokamiesluokan kisoja järjestetään kesäisin. Tämä varmasti on tehnyt suomalaisista ajajista niin menestyneitä: jostain harjoittelu on aloitettava. Jokamiesluokka onkin suomalainen keksintö, joka on levinnyt myös muihin Pohjoismaihin. Tarkoitus on pitää kulut alhaisina, jotta mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan, ja tähän tarkoitukseen jokamiehenluokassa on yksi sääntö: auto pitää ajon jälkeen myydä 1500 € kiinteään hintaan. Näin auton tuunaamiseen voiton toivossa ei kenenkään kannata upottaa rahaa. Eestissä taas toimii vilkkaana harrastelijoiden Mosseliiga, jossa ajetaan kilpaa vain vanhoilla Moskvich-neuvostoautoilla.