Suomalaisia rallimenestystarinoita
Suomalaiset ovat olleet hyvin edustettuina autokilpailuissa, sekä Formula- että ralliautoilun parissa. Tällä hetkellä Kimi Räikkönen on kaikkien autourheilun ystävien toivo. Betsafella on jopa erikoisveto-osio, joka on omistettu Räikköselle, klikkaamalla kertoimet ja sitten Formula 1. Formula 1 on siis viime vuosina ollut suositumpaa kuin ralli, mutta suomalaisella ralliosaamisella on pitkä historia. Suomalaisten kansainvälisen voittoputken avasi Markku Alén jo ennen kuin Rallin MM-kisoja kutsuttiin sillä nimellä (vanha nimi oli vuoteen FIA Drivers Cup, eikä se ollut vielä virallisesti MM-kisa).Markku ajoi ensin Suomessa, ja sai jääradan maailmanmestaruuden jo vuonna 1970. Tässä hän seurasi isänsä jalanjälkiä, vai sanotaanko renkaanjälkiä, koska Eero Alén oli myös pokannut kultaa lajista. Ensimmäisen osavoittonsa kansainvälisesti hän teki vuonna 1975 Portugalissa. Kaiken kaikkiaan, FIA-cupin voiton lisäksi Markku Alén nettosi kaksi MM hopeaa ja neljä pronssia.Markku ajoi Lancian tallissa, Fiatin luovuttua kisoihin osallistumisesta, silloisessa B-ryhmässä. B-ryhmän autot olivat kevyitä ja nopeita – ne eivät jääneet jälkeen A-ryhmästä, kyseessä oli vain erilainen luokka: Markku Alén ja Heikki Toivanen toivat Lancialle kaksoisvoiton RAC-rallissa. Toivanen oli lupaava nuori kuljettaja, joka menehtyi jo seuraavana vuonna Korsikan rallissa 1986 auton ajaessa rotkoon. B-ryhmä lakkautettiin turvallisuussyistä pitkälti juuri tämän onnettomuuden takia, ja Markku siirtyi A-ryhmään. Samana vuonna hän ehti juhlia rallin maailmanmestaruutta 11 päivää, mutta menetti mitalin jälleen toiselle kuuluisalle suomalaiselle, Juha Kankkuselle. Kummalliseen tapahtumaan oli syynä rallijärjestö FISA:n päätös jälkikäteen mitätöidä San Remon MM-osakilpailun tulokset.Eläköidyttyään ammattimaiselta rallikuskin uralta Markku on kuitenkin ajanut satunnaisia kilpailuja, tehnyt testiajajan töitä ja muun muassa osallistunut Pariisi-Dakar pitkän matkan ralliin kuorma-autolla.Juha Kankkunen ajoi Markun ohi rallitilastoissa, ja onkin ralliurheilun legendaarisia nimiä. Hän voitti neljä kultaa 80-90 luvuilla, ja on nuorin koskaan kaksoismaailmanmestaruuden saavuttanut ajaja. Tai nuorimpana saavuttanut, onhan Kankkunen jo miehen iässä.Seuraavaksi suomalaisten mitalisaalista kartutti Tommi Mäkinen, myös neljällä MM-kullalla.Viimeisin MM-maailmanmestari Suomesta oli Markus Grönholm, ja tämän listan ensimmäinen suomenruotsalainen, sattumoisin. Hän aloitti ensin motocrossin parissa mutta loukattuaan polvensa siirtyi ralliauton ratin taakse. Kuten Markku Alén, hänkin on ajanut Lancialla: hänen ensimmäinen MM-osakilpailunsa Lancian ohjaimissa Jyväskylässä 1998 meni niin vauhdikkaasti, että vaikka hän joutui jättämään sillä kertaa kesken, useampi talli ilmaisi kiinnostusta nuoren Markuksen taluttamiseen omaan pilttuuseensa – kolme huipputallia, Toyota, Ford ja Peugeot. Markus siirtyi Peugeot’ille ja voitti maailmanmestaruudet vuosina 2000 ja 2002, ja vielä hopeaa ja pronssia sen jälkeen.